EIGEN WERK

In de producties van en met Bo Spaenc, vertellen woord én muziek samen de voorstelling. Iedere artiest wordt intens betrokken in het creatieproces waardoor hun eigenheid optelt met de talenten van alle anderen. Muziek en tekst worden zo vervlochten tot een organisch geheel.
Bo brengt muziektheater met visie.

FREELANCE
Bo Spaenc is terug freelance inzetbaar in producties als muzikant, componist, bandleader.... Hij deelt graag zijn ervaring en inspiratie met theater-/filmmakers en productiehuizen.
Lees Meer

ARCHIEF VOORSTELLINGEN

Bekijk het overzicht van producties van en met Bo Spaenc uit het verleden.

QUOTES

  • "De Woordenaar" is een combinatie waar geen speld tussen de krijgen valt. De timing verraadt vakmanschap, het evenwicht tussen solo en samenklank een teamprestatie van een hogere orde. Vanden Broeckes trouwpartij mag dan in mineur eindigen, zijn huwelijk met Muziektheater De Kolonie is er eentje dat toeters en bellen verdient. Gilles Michiels - De Standaard (****)

  • "In Topform" is een swingend én breekbaar zelfportret van Warre Borgmans. Hij draagt het hart op de tong, de muzikanten dragen de gastheer op hun melodieën doorheen de tijd en de verbeelding. Els Van Steenberghe - Knack (***)

  • "In Topform" gaat in zowel tekst als muziek heerlijk breed. Bert Hertogs (****)

  • Warre Borgmans rent en springt over de scène en stunt verbaal-technisch. Dit alles bij gratie van twee topmuzikanten/klanktovenaars die hem met plezier en schwung accompagneren en voortstuwen. "In Topform" vraagt om gespeeld en gezien te worden. Viviane Redant - Klassiek Centraal (****) 

  • "Onheil in Black Creek" is een heilzame theateravond die heden én verleden met fris-komische en kritische blik monstert. Muzikanten Bo Spaenc en Geert Hellings berijden Matthysens geweldige tekst met soundscape's vol country en blues. Knack ***

  • De briljant spelende Lucas Van den Eynde praat en "line-dancet" zich spoorslags door "Onheil in Black Creek",
    gedreven door de muziek van Bo Spaenc. Guy Van Vliet - Nieuwsblad *****

  • De monoloog wordt afgewisseld met puike instrumentale muziek van Bo Spaenc. Bert Hertogs - Concertnieuws ****

  • De intrigerende dialogen bij "Stanley" krijgen een mythisch karakter door de muziek die hen omringt. Tuur Devens - Theaterkrant.nl

  • "Stanley" is een monoloog, maar ook muziektheater. De zoektocht van De Graef smelt samen met de live muziek van Bo Spaenc en De Kolonie . Zij vullen hem aan, bieden hem troost, staan hem bij in zijn verhaal. "Stanley" is magnifiek en puur muziektheater.” Sofie Mulders - De Morgen (****)

  • Bo Spaenc en Peter De Graef werkten al eerder samen voor de innemende creatie "Zoals de dingen gaan" (2009). Ook toen wist Spaenc het ideale klankenlandschap te creëren waarin De Graefs spel en woorden perfect gedijen. De liedjes in "Stanley" zijn zo zorgvuldig door de vertelling geweven dat het aanheffen van een lied simpelweg organisch (en niet gekunsteld zoals in musicals vaak het geval is) aandoen. Els Van Steenberge - Knack (****) 

  • "Rudy" legt op magistrale wijze de vinger op de rotte plek.” Evelyne Coussens - Theaterkrant.nl(****)

  • "Twee zielen" De muziek troost en heeft me geraakt. De combinatie van woord en muziek is gewoon geweldig. Publieksreactie 

  • Tekst, spel en zang van Tania van der Sanden is superbe. De muziek van "Mevrouw Bob" geeft veelkleurig al haar gemoedstoestanden extra diepte,
    een dimensie die niet in taal te vatten is. Viviane Redant - Opera & Muziektheaterrecensies Klassiek Centraal (****)

  • Tania levert zeer sterk acteerwerk, de tekst van Peter De Graef is weer kwaliteit zoals te verwachten en de balans tussen de muziek en het spel klopt compleet,
    waardoor de voorstelling muziektheater wordt van de bovenste plank. Wim Van Parijs - CC Westrand Dilbeek

  • "Mevrouw Bob" is zoals muziektheater zou moeten zijn: waarin tekst en muziek organisch met elkaar communiceren tot een mooi in mekaar vervlochten geheel. Paul Neefs - CC Geel

  • Bij "De Wattman" helpt de muziek de acteur bovenmatig. Klankkunstenaar Bo Spaenc blijkt de perfecte compositie uit de mouw te hebben geschud. Swa Van de brul - Podi-art

  • De compositie van Bo Spaenc ondersteunt de kronkelende mysterieuze verhaallijn vlot, maar hakt er op de heftige momenten van het leven van "De Wattman" evengoed stevig op in. Acteur en muzikanten gaan duidelijk in dialoog om zo samen het volledige verhaal te vertellen. De Engelenbak

  • Emotioneel raakt de muziek zodanig diep, dat ze je dichter bij de tekst brengt. Publieksreactie

  • Pakkend. Echt pakkend. Zo ontroerend! En wat een schitterende acteur en muzikanten. Publieksreactie

  • "MannekeTAP" is een swingende, associatieve voorstelling die aanslaat bij het jonge publiek. recensent Filip Tielens

  • Muzikant/componist Bo Spaenc tovert -zoals we dat van hem gewoon zijn- klank, melodie en geluiden uit een afwasborstel, een kopje, een spiegel of een vuilnisbak. Alles zit vol klanken, dat geeft "MannekeTAP" veel schwung en een lekker ritme. Tuur Devens -De Bond

  • Magnifique! Muziek en dans zijn zo aanstekelijk dat je liefst zelf zou willen meedoen. Publieksreactie

  • "Scattiwhatti" is verfrissend muziektheater dat de muziek zelf durft laten spreken. Door de afwezigheid van verbaliteit is het als vanzelf de muziekpuls die de lichamen van de acteurs leidt. Groovy as hell! Evelyne Coussens - De Morgen(****)

  • "BIZAR" is compleet geschift en maf en oh zo leuk." Tuur Devens - Theaterkrant (****)

  • Absolument rien n’est prévisible dans ce spectacle Bizar qui mêle les marionnettes les plus artisanales à la technologie la plus étonnante, dans un grand chambardement auditif et visuel où tout est merveilleusement ludique. N’est-ce pas ce qui compte pour faire aimer le théâtre aux enfants ?" Catherine Makereel - Le Soir (****) 

  • Fun, absurde, surréaliste... c'est un super "BIZAR". André Gyre - Vers l'Avenir (****)

  • "Raam" is een mooi gedoseerde en bijzonder goed getimede productie voor de kleintjes, ritmisch golvend tussen 'spanning' en 'rust'. Teder en speels. Tuur Devens - De Bond

  • Het leven van Edith Piaf was geen pretje, maar naar een prentenboek van Paul Verrept en op muziek van Bo Spaenc wordt "Geen Spijt" een klein schurend pareltje. Of hoe kleutertheater bij DE KOLONIE niet altijd een happy end behoeft. Wouter Hillaert - De Morgen (****)

  • "Umm" toont haar boosheid, verdriet, vechtlust en vreugde. Heel direct, dat werkt heel overtuigend voor de toeschouwers. De Oosterse melodieën uit de snaarinstrumenten van Osama Abdulrasol, de percussie en geluiden van Bo Spaenc, de liedjes die Thaïs Scholiers zingt, het aandoenlijke spel met de babypop, met de twee katpoppen.... De muziek zorgt voor de juiste sfeer, de klanken stuwen het verhaal. Puur, helder, zonder ballast, steeds aandoenlijk." Tuur Devens - De Bond

  • "Een voorstelling ver boven het gemiddelde! Meer van dat graag!!" Publieksreactie

  • Umm" was subliem, prachtig! Het is een van de beste voorstellingen die ik zag. Publieksreactie

  • Met hun blije blues, geholpen door vintage instrumenten, bezorgen Jan De Smet en Bo Spaenc kinderen met fantasie een flinke portie dierenplezier. Kleintjes vanaf vier jaar verorberen snaterend het verhaal of wachten ademloos af of de worm weer kan glimmen. Als kleine fijnproevertjes meteen na afloop reageren met een enthousiaste 'Waaaw!', dan is "Slok" een gesmaakt theatermaal." Guy Van Vliet - Het Nieuwsblad.

  • Multimuzikant/instrumentalist en bevlogen componist Bo Spaenc is niet voor één muzikaal gat te vangen. Slagwerk krijgt door en bij hem een andere betekenis, een andere dimensie. Dan weer laat hij zijn beats als meervoudige stemmen meezingen, klinken ze als subtiele medespelers met andere instrumenten, vertoeven zijn keys in permanente dialoog met de tekst van de acteur, of gaat een marimba een niet voor de hand liggende confrontatie aan met accordeon of altviool. Plaats hem maar op gelijke voet met wereldtoppers als de grote jazzdrummer Dan Weiss wiens instrumentarium multi inzetbaar is, die geen enkele confrontatie uit de weg gaat en het experiment niet schuwt. Telkens andere horizonten, de grens is niet de limiet. Bo Spaenc laat Bruno Vanden Broecke rappend zoeken naar de juiste woorden, laat de unieke warme stem van Vic De Wachter als ‘De Wattman’ nog beter resoneren, zet Warre Borgmans op scène in wankel evenwicht, gaat met Lucas Van den Eynde en Hugo Matthyssen onheil achterna in "Black Creek", laat Tania Van der Sande heelhuids ontdubbelen en laat met Peter De Graef "de dingen gaan zoals ze gaan". Kortom, een heel grote meneer met een volstrekt unieke stem! theaterarchief.be - Rik Vanmulders