Tir Arthur

Tir Arthur

Erik Vlaminck * Bo Spaenc * Warre Borgmans

Arthur Van Hooylandt (Warre Borgmans) baat op de kermis de schietbarak Tir Arthur uit. Hij is het gewoon dat er van alle kanten op hem wordt geschoten. Vanuit zijn schietbarak foetert en schimpt Arthur op de wereld die volgens hem ‘niet naar de kloten gaat, maar de kloten is’. In zijn hilarische scheldtirade spaart hij niets of niemand en schuwt hij de grote woorden niet. Toch zit achter dit alles een schrijnende liefde en een hunker naar menselijke waardigheid.

Tir Arthur is een bloedernstig stuk waarin, juist daarom, kolossaal veel gelachen wordt. Tir Arthur baadt in uitbundige en nostalgische kermismuziek, maar evengoed in de duistere tonen van de film noir. Bo Spaenc maakt een strak compositiekader, mét ruimte voor improvisatie. Samen met Johan Vandendriesche ondersteunen, ontre-gelen en overdonderen ze Warre Borgmans én het publiek. Tir Arthur is muziektheater met veel woorden en teksttheater met veel muziek.

Erik Vlaminck maakte furore met zijn roman Suikerspin. Vlaminck vertelt – in een heel authentieke taal – een op ware feiten gebaseerd familieverhaal, met duistere intriges en verdoken geheimen, dramatisch beklijvend en ook met humor, gesitueerd in de kermiswereld. In Tir Arthur worden we geconfronteerd met Arthur Van Hooylandt, een van de hoofdpersonages uit Suikerspin. Vijftien jaar later is Arthur nog steeds wie hij was: een egocentrische bullebak die alles en iedereen in het vizier neemt. Bo Spaenc en Erik Vlaminck werkten reeds samen voor Miranda van frituur Miranda (Theater aan zee 2014), en voor de Wattman (2016, 2017, 2018).

Als een oude meester schildert Warre Borgmans met een rijk palet aan woorden en uitdrukkingen tot in het kleinste detail elke scène. Schrijver Erik Vlaminck bedient zich daarbij van een enorm rijke Antwerpse taal die bol staat van de uitdrukkingen en dialectwoorden. Warre Borgmans is dé geknipte man om de rol van Arthur te vertolken. Het taalgebruik en de manier van omschrijven passen hem als een op maat gemaakt kostuum. Doe daarbij het verteltalent van Warre en zijn gevoel voor timing en je hangt als publiek aan de lippen van de verbitterde foorkramer. De muziek van Bo Spaenc volgt de emotie van de vertelling en varieert al naargelang de stemming van het verhaal. De onvervalste klank van de kermis komt uiteraard ook voorbij. Het is dan ook geen wonder dat het geheel erg natuurlijk aanvoelt. “Tir Arthur” is een passende mix van muziek en theater die je als publiek doet genieten van een beeldige taal, doorspekt met fijne humor. Recensie: Tir Arthur ★★★★ Sascha Siereveld CONCERTNEWS

De wereld gaat niet naar de kloten, de wereld is naar de kloten. Het is de lijfspreuk van Arthur van Hooylandt, foorkramer in hart en nieren. De heerlijke tekst van Erik Vlaminck komt tot leven in een menselijke vertolking van Warre Borgmans. Zijn Arthur is schrijnend en humoristisch, nors en vuilgebekt, maar kweekt tegelijk sympathie en begrip. De composities van Bo Spaenc zijn op zijn best als ze het dichtst bij de kermissfeer staan. De kermisslogan “ altijd prijs, altijd gewonnen” is zeker van toepassing op dit heerlijk stukje muziektheater. Recensie: Tir Arthur ★★★★ Guy Van Vliet HET NIEUWSBLAD